Съдържание на секцията HEAD: заглавие на страницата
Секцията HEAD - "главата" на HTML-страницата - започва непосредствено след началния таг <html>.
Запомнете, че съдържанието на секцията HEAD остава невидимо за посетителите на страницата, т.е. това, което се пише в HEAD, не се появява на екрана.
"Главата" на страницата може да съдържа много елементи, някои от които не са абсолютно задължителни за една уеб-страница. Все пак ако не сложите нищо в HEAD, то поне трябва да напишете там заглавието на страницата си.
Заглавието на една уеб-страница се пише между таговете
<title> и </title>
Ще забележите, че каквото напишете между тези два тага, се появява в тънката лента на браузъра най-отгоре.
Mоже да напишете например: <title> My first page </title>
Указването на заглавие е много важно от гледна точка на популяризирането на вашата страница - повечето търсещи машини "разбират" записаното между таговете <title> и </title> като най-важните ключови думи, по които вашата страница може да бъде намерена. Затова отделете време, за да измислите заглавие, което много точно и стегнато да изразява същността и съдържанието на страницата ви. Заглавието трябва да съдържа 2-8 думи.
Цялата секция HEAD заедно със заглавието на страницата ще изглежда така:
<head>
<title> My first page </title>
</head>
Съдържание на секцията HEAD: МЕТА тагове
Другия елемент на HEAD са META таговете.
МЕТА таговете са изключително важен и полезен инструмент, защото чрез тях ще направите реклама на страницата си, така, че търсещите машини да могат да я намират сред огромното количество информация в интернет. Те се делят на две групи:
- МЕТА тагове,съдържащи атрибута HTTP-EQUIV и атрибута CONTENT. Тези МЕТА тагове имат следния формат:
<meta http-equiv="име" content="съдържание" />
МЕТА таговете с атрибута HTTP-EQUIV се използват за да управляват определени действия на браузъра.
- МЕТА тагове, съдържащи атрибута NAME и атрибута CONTENT. Te имат следния формат:
<meta name="име" content="съдържание" />
МЕТА таговете с атрибута NAME се използват за да подават определена информация на търсещите машини (търсачките).
- Запомнете нещо общо за всички МЕТА тагове - те имат начален таг <META>, но нямат краен таг </META>. Тъй като обаче в XHTML съществува изискването всички тагове да се затварят, затова в края на МЕТА таговете се изписва затваряща наклонена черта - както е показано в примерите.
Списък на МЕТА таговете
- <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1251" />
Този МЕТА таг указва на браузъра азбуката, на която е написана страницата. В конкретния случай това е указание, че страницата е написана на кирилица. Ако искате да създадете страница на български или на руски език задължително трябва да включите този МЕТА таг в секцията HEAD на страницата си. В същата страница може да пишете и с латински букви, тъй като стандартната латинска азбука се ползва по подразбиране. Следователно, включвайки този МЕТА таг, може да създадете страница написана на български и английски.
Имайте предвид, че съществуват множество стандарти за кодиране на използваната азбука. Един от най-ползваните е стандарта iso-8859 със следните основни кодове:
- <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Кода iso-8859-1 "покрива" следните западни езици: английски, френски, немски, испански, португалски, италиански, шведски, датски, норвежки, финландски, ирландски, шотландски, каталунски, а също и албански.
- iso-8859-2 "Покрива" някои централноевропейски и източноевропейски езици: чешки, полски, унгарски, румънски, хърватски, словашки, словенски.
- iso-8859-3 "Покрива" есперанто.
- iso-8859-4 "Покрива" балтийските езици - естонски, латвийски, литовски.
- iso-8859-5 "Покрива" езиците на кирилица - български, руски, белоруски, македонски, сръбски.
- iso-8859-6 "Покрива" арабските езици.
- iso-8859-7 "Покрива" гръцки.
- iso-8859-8 "Покрива" еврейски.
- iso-8859-9 "Покрива" турски.
- iso-8859-10 "Покрива" няколко езика от нордическата зона - гренландски ескимоски, лапландски.
<meta name="description" content="Тук се пише кратко описание на сайта." />
Това е МЕТА тагът за описание. Описанието представлява едно или няколко изречения, които по най-точен и недвусмислен начин определят съдържанието на вашия сайт. Дължината на описанието не трябва да надхвърля 200 символа. Това е много важен и полезен МЕТА таг и използването му е препоръчително, макар че не е абсолютно задължително.
- <meta name="keywords" content="Тук се пишат ключови думи, описващи сайта. Те се отделят със запетаи." />
Това е МЕТА тагът за ключови думи. Те трябва да са така подбрани, че също да дават най-точно описание на съдържанието на сайта. Отделят се една от друга чрез запетаи. Няма значение дали се оставя или не по една стъпка разстояние (space) между запетаята и следващата дума. Дължината на ключовите думи не трябва да надхвърля 500 символа. Този МЕТА таг също е много важен и използването му е препоръчително, макар че не е абсолютно задължително.
- <meta name="robots" content="Тук се пишат една или две от следните стойности: all, none, index, follow, noindex, nofollow" />
Това е МЕТА тагът, който дава указание на търсещите машини каква част от вашия сайт да индексират. Стойностите, които може да укажете в атрибута content са следните:
Стойностите index, follow, noindex и nofollow могат да се използват комбинирано - например ако се зададе стойност "index, follow", това ще укаже индексиране на страницата и следване на връзките й, а ако се зададе стойност "index, nofollow" - това ще индексира страницата, но без да се следват връзките, намиращи се в нея. Както разбирате - стойността "index, follow" отговаря на стойността "all", а стойността "noindex, nofollow" отговаря на стойността "none".
Използването на този META таг също не е изрично задължително, но поради голямата му важност е препоръчително.
- all - пълно индексиране на страницата и всички нейни връзки - препоръчително
- none - без индексиране на страницата и връзките й - използва се при страници в процес на изграждане или ако по някаква причина не желаете посещения на страницата
- index - индексира само началната страницата
- follow - указва следване на всички връзки на страницата
- noindex - не се индексира страницата
- nofollow - не се следват връзките
- <meta name="revisit-after" content="Някакъв брой дни, например: 15 days" />
Този МЕТА таг указва на претърсващите мрежата за нови сайтове програми на търсачките (наричат ги "паяци" или "червеи") през колко дни да посещават страницата, за да индексират промените в нея. Обикновено търсачките обновяват данните за страниците през определен период, който е различен за различните търсещи машини - 30 дни, 90 дни и т.н. Този МЕТА таг ще ви бъде много полезен, ако страницата редовно се обновява - чрез него може да се укаже страницата да бъде посещавана и сканирана по-често. Имайте предвид, че не всички търсещи машини следват указанията на "revisit-after". Употребата му не е абсолютно задължителна. Използването му е препоръчително в комбинация с МЕТА тага "expires" или с МЕТА таговете "pragma" и "cache-control".
- <meta http-equiv="expires" content="Thu, 10 Oct 2002 13:45:50 GMT" />
Този МЕТА таг показва на браузъра, че информацията в страницата не е актуална след указаната дата - в случая след 13:45:50 ч. на 10 октомври 2002, четвъртък. Датата трябва да се изпише точно в същия формат, както е указано в примера. Това ще застави браузъра да не зарежда страницата от кеша на диска, а да я търси направо на сървъра. На мястото на датата може да се укаже и стойност "0" - тогава браузъра ще търси новата (актуализираната) страница всеки път, когато му се зададе съответния уеб-адрес. Обикновено този МЕТА таг се използва в комбинация с МЕТА тага "revisit-after", за да бъдат заставени търсещите машини да посещават страницата на всеки няколко дни. Не е задължителен за ползване, но е препоръчителен за страници, които се обновяват често.
- <meta http-equiv="cache-control" content="no-cache" />
Този МЕТА таг дава указания на браузъра дали да кешира или не страницата. Препоръчително е стойността на атрибута content да бъде същата като посочената в примера - "no-cache". Така браузъра няма да кешира страницата и всеки път ще я извиква от сървъра. Т.е., изписан по този начин, МЕТА тагът ще бъде полезен при страници, които често се актуализират. Обикновено се комбинира с МЕТА тагаовете "revisit-after" и "pragma". Ползването му не е задължително.
Ето пълния списък на стойностите на атрибута content:
- no-cache - страницата не може да се кешира
- no-store - разрешено е кеширането на страницата, но не е разрешено нейното архивиране
- public - страницата може да се кешира в публични компютри
- private - страницата може да се кешира в лични компютри
- <meta http-equiv="pragma" content="no-cache" />
Предотвратява кеширането на страницата в прокси-сървър. Препоръчително е да се ползва комбинирано с МЕТА таговете "cache-control" и "revisit-after". Стойността му винаги трябва да е "no-cache". Полезен е при често актуализирани страници.
- <meta http-equiv="content-language" content="en-us" />
Този МЕТА таг указва езика, на който е написан HTML-документа и може да бъде използван от търсещите машини при индексация на страницата. В случая е указан език и диалект - en-us означава американски английски. За указване на български език кода е "bg". Може да се използва и комбинация, например - "en-us, bg". Употребата на МЕТА тага не е задължителна, но е препоръчителна. Полезен за не-английски и многоезични сайтове.
Ето кратък списък с кодовете на някои езици:
BG (Български)
EN (Английски)
EN-GB (Английски-Великобритания)
EN-US (Английски-САЩ)
DE (Немски)
FR (Френски)
FR-CA (Френски-Канада)
FR-FR (Френски-Франция)
IT (Италиански)
ES (Испански)
FI (Финландски)
NL (Холандски)
NO (Норвежки)
SV (Шведски)
DA (Датски)
CS (Чешки)
PL (Полски)
RU (Руски)
JA (Японски)
- <meta name="author" content="Вашето име или e-mail" />
Този МЕТА таг дава информация за автора на страницата - на атрибута content се присвоява като стойност името на автора или неговия e-mail. Ползването му не е задължително.
- <meta name="reply-to" content="e-mail" />
МЕТА таг, който указва имейл за обратна връзка. Не е задължителен за употреба.
- <meta name="copyright" content="Тук се изписват авторски права, търговски марки, патенти и т.н." />
Това е МЕТА таг за указване на защитени авторски права, регистрирани търговски марки, номера на патенти и др. Съдържанието на атрибута content може да бъде например "Copyright © 2002, 2003, 2004 Your Company Name. All rights reserved.". Ползването му не е задължително.
- <meta name="distribution" content="Тук се пише една от следните стойности: global, local или iu" />
Този МЕТА таг указва "обсега на действие" на вашата страница. Използването му не е задължително. Атрибута content може да приеме само една от следните стойности:
- global - показва, че информацията в страницата е за масово ползване - препоръчително.
- local - показва, че информацията в страницата има местно значение.
- iu (internal use) - показва, че информацията в страницата е само за вътрешно (частно, лично) ползване.
- <meta name="rating" content="general" />
Този МЕТА таг определя за какъв кръг посетители е предназначена информацията във вашата страница. Ако съдържанието на атрибура content е "general" - както е в примера - тогава страницата е предназначена за най-широк кръг ползватели.
Ето списък на възможните стойности на атрибута content:
- general - страница предназначена за всички ползватели
- mature - страница предназначена само за възрастни
- restricted - страница с достъп само за определен ограничен кръг посетители
- 14 years - страница предназначена за деца
- <meta name="pubdate" content="2002-05-30" />
МЕТА таг, който указва датата на публикуване на страницата. Датата трябва да е указана в посочения формат: година-месец-ден. Не е задължителен за употреба.
- <meta http-equiv="refresh" content="някаква цифра, например 10;URL=http://Някакъв уеб адрес" />
Това е МЕТА тагът за пренасочване. Той се използва само в специални случаи, когато посетителите на дадена страница трябва автоматично да бъдат пренасочени към друга страница. Цифрата - в случая 10 - показва след колко секунди да стане пренасочването.
Не използвайте този МЕТА таг, освен ако не желаете посетителите на страницата ви да бъдат пренасочени към друг уеб-адрес.
Пример за използване на МЕТА таговете
Нека си представим, че собственик на магазин за плодове и зеленчуци изработва страница на магазина си. Информацията е на български език. Страницата ще се обновява на всеки 30 дни. Собственика на магазина и сайта се казва Иван Иванов. Името на фирмата е ЕТ "Иван Иванов", магазина се намира в град N. Имейла му е ivan@plod-zelenchuk-bg.com Страницата е създадена на 01.30.2002.
МЕТА таговете за тази страница могат да изглеждат така:
<html>
<head>
<title>Магазин за плодове и зеленчуци. Ниски цени.</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1251" />
<meta name="description" content="ET "Иван Иванов", гр. N, предлага винаги пресни плодове и зеленчуци на най-ниски цени." />
<meta name="keywords" content="плод, зеленчук, плодове, зеленчуци, домати, краставици, ябълки, круши, праскови, банани, портокали, град N, Иван Иванов" />
<meta name="robots" content="all" />
<meta name="revisit-after" content="30 days" />
<meta http-equiv="cache-control" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Content-language" content="bg" />
<meta name="author" content="Иван Иванов" />
<meta name="reply-to" content="ivan@plod-zelenchuk-bg.com" />
<meta name="Copyright" content="ЕТ Иван Иванов © 2002, 2003, 2004, 2005 Всички права запазени" />
<meta name="Distribution" content="global">
<meta name="rating" content="general" />
<meta name="pubdate" content="2002-01-30" />
</head>
<body>Тук се поместват текст и снимки </body>
</html>
Пример за използване на МЕТА тага за пренасочване
Ако искате посетителите на вашата страница да бъдат пренасочени автоматично например след 7 секунди към сайта www.yahoo.com, трябва да поместите в секцията HEAD на страницата си следния МЕТА таг:
<meta http-equiv="refresh" content="7;URL=http://www.yahoo.com" />
Съществуват и други МЕТА тагове, които почти не се използват поради своята маловажност и затова не са включени в настоящия списък.
|