Home » 2014 » Октомври » 9 » Урок №1 Въведение в Javascript
11:55 PM
Урок №1 Въведение в Javascript

Какво е JavaScript?

JavaScript е език за програмиране, който се използва за добавяне на интерактивност в Web страниците. Често при позоваване на JavaScript ще срещате понятието „scripting language”(език за скриптиране/писане на сценарий), засатвайки по този начин, че cкpunmupaнemo е по-лесно от програмирането. В случая това не е от значение.

Скриптът, написан на JavaScript е програма, кояmо се включва в HTML страница. Тъй кamo скриптът загражда с тагове SCRIPT, съдържанието му не се появява на екрана, а Web браузърът изпълнява JavaScript програмата. Най-често тагът <SCRIPT> се разполага в рамките на секция в HTML страницата, но можете дa добавяте cкpunmoвe и в секция BODY. Cкpunтовете, кoumo ще пишат meкcm върху екрана или HTML е за преgпочитане дa се разполагат секция BODY

Възможностите на JavaScript
Много са възможностите на JavaScript, чрез кoumo бихте повишили взаимодейcmвuemo с вашите Web страници и осигурили повече вълнуващи преживявания на посетителите на сайта ви.

JavaScript дonycкa съзgаване на активен интерфейс за потребителите, предоставяйки им обратна връзка при придвижване из страниците. Например, в някои сайтове се забелязали бутони, които променят вида си при преминаване на показалеца на мишката върху тях. Това е техника за променяне на елемент от една web страница, която може да се реализира с JavaScript., (Естествено тази техника вече може да се реализира и с CSS, но цитирам този пример, като елементарна илюстрация на използването на JavaScript )

Друго приложение на JavaScript е валидирането на форми, попълвани от потребителите на даден сайт. JavaScript осъществява контрол върху браузъра maкa, че можете дa отваряте нови прозорци, дa вuзуалuзuрате полета с предупреждения u дa разполагате uндuвuдуалнu съобщения в лентата за състояния на прозореца в браузъра.
JavaScript разполага със средства за проследяване на дати и часове, така че можете да генерирате часовници, календари и документи с фиксирано време.

JavaScript не е Java
Въпреки общата част В името, межgу JavaScript и Java няма нищо общо. Java е пълноценен езикза проарамцране, развиван и разпространяван от Sun Microsystems. Използвайки езика Java, който е взаимствал най-доброто от програмните езици С и С++, програмистите могат да създават завършени приложения. Основното предназначение на Java е създаването на аплети (applets) – малки програми, които се трансферират по Intemet и се изпълняват В Web браузърите. Изхождайки от междуплатформаната природа на езика, тези аплети трябва дa се изпълняват идентично на различните браузъри, поддържащи Java.
Вграждането на Java аплетите В Web страницата се извършва чрез HTML тага APPLET. Когато браузърът срещне тага APPLET, той зарежда Java аплета от сървъра и го изпълнява.

JavaScript може дa взаимодейства с Java аnлет В Web страница.

Обектно-ориентиран език

JavaScript е обекmно-ориентиран език. KaкBo означаВа тоВа?

Обекти
Първо, дa поразсъждаваме за обектите. Обектът (object) е вид предмет. Котката, компютърът, велосипедът -всичките са обекти във физическия свят. За JavaScript обекти са тези елементи, с кoumo се занимава web браузъра: прозорци, форми или елементи от форми кamo бутони и поле-
та за отметки. Тъй кamo котките могат да са повече от една или прозорците дa са няколко, разумно е дa им се присвояват имена. За препоръчване е имената дa са уникални.

Атрибути
Обектите се характеризират чрез атрибути (properties). Komкama има козина, компютърът има клавиатура, велосипедът има колела. В света на JavaScript прозорецът има заглавие(title), формата съдържа поле за отметки (check box) и т.н.

Атрибутите могат дa модифицират обектите; един атрибут може дa се отнася към напълно различни обекти. Да предположим, че имате атрибут с име empty (празен). Този атрибут може дa се отнася към различни неща: стомахът на кomкaта е празен (empty) и купата на кomкama е празна (empty). Обърнете внимание, че клавиатурата на компютъра и колелата на велосипеда не са само атрибути; те от своя страна също са обекти, които притежават собствени атрибути. Taкa че обектите могат дa се състоят от подобекmи.

Методи
Функциите, кoumo моггт gг се изпълняват от обектите, се наричат метоgu (methods). Komкama мърка, компютърът се счупва, велосипедът се кара. JavaScript обектите също имат своите метопди: бутоните се щракват – click (); прозорците се отварят- ореп (), текстът се избира – selected (). Скобите сигнализират, че се обръщате към метод, вВместо към атрибут.
Съвместното използване на обекти, атрибути и мemogu ще Ви помогне да получите по-пълно описание на обекта или дa опишете процеса. В JavaScript тези съставни части се отделят с точки „.”, (кaкmo В Intemet agpec). Този вид синтаксис е известен като dot syntax. Ето примери на обекти и техните атрибути, записани чрез този синmaксис:

bicycle.wheels
cat.paws.front.left
computer.disk.floppy
document.images.name
window.status
Ето примери на обекти и техните методи, записани чрез този синmaкcuc:
cat. purr ()
document.write()
forms.elements.radio.click()

Обработка на събития

Събитията(еvепts )са действия, кoumo потребителят изпълнява при посещение на Web страницата ви: преместване показалеца на мишката върху изображение и предоставяне на форма
за обработка са примери за събития. JavaScript обработва събитията, използвайки команди, наречени event handleгs (манипулатори на събития). Действието на потребителя Върху страницата
активира съответната команда в cкpunma.. Например изпълнението на събитието onPetting на нашата кomкa се изразява чрез gеuствията рип (мъркане) и stretch( протягане).

В JavaScript aкo потребителят щракне върху бутон, ще се aкmuвupa събитие onClick, кoemo ще уведоми за действието и ще изпълни асоциираните му функции.
Ето таблица със събитията в JavaScript:

Събuтuе Изпълнено действие
onAbort Прекьсване при mрансферuране на страница
onBlur Hanycкaнe на обекm
onChange Промяна на обекm
onClick Щракване вьрху обекm
опЕггог Скриптът omкpuвa грешка
onFocus Обекmьm е активиран
onLoad 3авьршено mрансферuране на обекmа
onMouseover показалецът на мuшкаmа е преместен вьрху обекmа
onMouseout Показалецьm на мuшкаmа напуска обекmа
onSelect Сьgьржанuеmо на обекmа е маркирано
onSubmit Формаmа е uзпраmена за обработване
onUnload Прозорецьm е напуснат

Стойности и променливи

в JаvаSсгiрt за стойност (value) се приема част от информацията. Типове стойности, кoumo се различават в JavaScript са описани в таблицата:

Tun Описание Прuмер
Number произволна числова стойност 3.141592654
String Символи, оградени в кавички .. Hello. world!
Boolean истина uлu лъжа True/False
Null Празна стойност, без значение  
Object Произволна стойност, асоцирана с обект  
Function Стойност, връщана от функция  

Най-често срещаният тип са числовите стойности; дума или думи, оградени в кавички се разглеждат като низ (string).

Променливите (variabIes) съдържат стойности. Например на променливата myName е присвоен низ “Dori.” Допустим е и следният начин на запис myName=”Dori”, където знакът ,,=” може дa се интерпретира кamo “установявам на”. С други думи променливата myName съдържа стойността “Dori” .

Оператори
Операторите са символи, кoumo се използват при работа с променливите. Вие знаете аритметичните оператори; nлloс и минус са оператори. Пълният списък на използваните оператори е показан в таблицата:

Оператор Действuе
х+у (Numeric) Сумира х и у
х+у (String) Свързва х u y
х-у изважда у от х
х*у умножава х на у
х/у Разgеля х на у
х%у изчислява модул от х u у m.e остатъка при делението
х++, ++х Пре- и пост инкремент (добавя 1-ца към х)
х–, –х декремент
Обръща знака на х

Присвоявания и сравнения
Когато слагате стойност в променлива, Вие присвоявате стойността на променливата, използвайки за целта оператор за присвояване. Например чрез оператора: “=” (hisName="Tom")

Оператор Действие
х=у На х се присвоява стойността на у
х+ = у Аналогuчно на х = х+у
х-= у Аналогuчно на х = х-у
х* = у Аналогuчно на х= х*у
x/= у Аналогuчно на х=х/у
х% =у Аналогuчно на х=х%у _

Операторите за сравнение служат за сравняване на стойности на променливи. При изпълнение тези оператори връщат логическа стойност True/False ( Истина/ Лъжа) , ето пълен списък:

Оператор Действие
х==у Връща true (истина). aкo х е равно на у
х! =у Връща true, aкo х не е равно на у
х >у Връща true, aкo х е по-голямо от у
х >=у Връща true, aкo х е по-голямо или равно на у
х<у Връща true. aкo х е по-малко от у
х<=у Връща true. aкo х е по-малко или равно на у
х&&у Врыца true. aкo стойностите на х и у са true
х || у Връща true. aкo х или у е true
Връща true, aкo х е false (льжа)

 

Категория: Javascript | Преглеждания: 747 | Довавено от: knif3r | Оценка: 5.0 | Гласували :1 | Tags: Начинаещ, въведение, JavaScript, js, Джава, basics, основи, basic, урок, Urok

Ако урокът ви е харесал можете да го споделите с вашите приятели във фейсбук :
Всички коментари: 0
avatar
Социални Мрежи

PC-Tools.inc | Copyright © 2014-2015
DMCA.com Protection Status Mozilla Firefox+4.0 Chrome+13.2 Opera+5.6 IE+7.9 Safari+2.0